S, Š
ŠABDA : Zvuk, riječ.
SADHAKA : Praktičar duhovnih vježbi. Onaj koji traži Boga. Čovjek koji primjenjuje spiritualne upute u svakodnevnom životu.
SADHANA : Nastojanje, duhovna praksa. Metode i putevi za pročišćenje uma/duha te postizanje koncentracije pozornosti. Da bi se KUDALINI ŠAKTI mogla skroz podići neophodna je čistoća tijela, NADIJA i duha. Tome služi Sadhana.
SADHU : Sveti čovjek, svetac.
SAGUNA : Koji se odnosi na pojave, forme; koji ima osobine/oblik, obilježja, atribute.
SAHASRARA : »Lotos s tisuću latica«, statički centar KUNDALINI ŠAKTI. To je statički centar na vrhu glave koji se često pogrešno naziva ćakrom, no ĆAKRE su dinamički centri. Uzdižući se do ovog krunskog/tjemenog centra Kundalini Šakti apsorbira energije sviju šest ćakri. Kad se Šakti posve uzdigne do Sahasrare, pojedinac postiže Nirvikalpa Samadhi tj. stapa se u najvišoj Sebesvijesti.
ŠAKTI : Sila, moć, snaga, energija.
SAMADHI : Najviše stanje svijesti odnosno duboka apsorpcija duha u božanskom tj. u najvišem Ja. Sjedinjenje s božanskom sviješću kad znanje, znalac i predmet znanja postaju jedno; 8. stupanj Raja yoge. Razlikujemo NIRVIKALPA SAMADHI i SAVIKALPA SAMADHI. Savikalpa Samadhi je doživljavanje Boga pomoću forme (s oblikom) pri čemu individualnost ne nestaje skroz već nešto dualnosti preostaje.
ŠAMBHAVI MUDRA : Zurenje (trataka) u centar između obrva.
SAMSARA : Iluzija svijeta tj. svijet kao optok/kruženje sviju bića kroz rođenje, rast, propadanje, smrt, posmrtno stanje i ponovno rođenje. »Kotač« rađanja i umiranja.
SAMSKARE : Otisci u memoriji (vidi: ĆITTA). Svaka želja i misao ostavlja u memoriji impresije/utiske koji se kasnije opet pojavljuju kao sudbina: »Što si sijao, to ćeš žeti.«
SANATANA : Vječno; ono što je bilo, što jest i što će biti.
SANKALPA : Odluka, čvrsta namjera, želja.
SANNYASA : Odvezanost/okrenutost od svijeta. Savršeno odricanje.
SANNYASIN : Čovjek koji živi u svijetu, ali svijet ne živi u njegovom umu. Osoba koja se zavjetovala na celibat i živi jednostavnim i svetim životom. Zakletva celibata mu omogućava »seks«/sjedinjenje sa Svevišnjim Bogom.
ŠANTI : Mir, spokoj, odsustvo misli i želja.
SANTOŠA : Unutarnje zadovoljstvo neovisno od vanjskih okolnosti.
SARASVATI : Vidi: NADI.
ŠARIRA : Tijelo.
ŠASTRA : Sveti spisi kao zbir božanskog autoriteta. Šastre su opći naziv za svete knjige i učenja (upute, savjete, pravila, naredbe, itd.) najviših autoriteta. Vidi: ŠRUTI.
SAT : Istina, Realnost, Apsolutno biće/postojanje.
SAT-ĆIT-ANANDA : Apsolutna istina-svijest-blaženstvo. Apsolutna egzistencija, spoznaja i blaženstvo.
SATGURU : Istinski duhovni učitelj.
SATSANG : Dodir/zajedništvo s istinom, druženje sa spiritualnim divovima (onima koji su realizirali istinu). Prezentacija/isijavanje istine uslijed prisustva duhovno razvijene osobe odnosno pojedinca koji je iskusio Boga ili Istinu. Druženje s čistim i svetim čovjekom.
SATTVA : Čistoća, sklad, svjetlost, znanje, ravnoteža, vrlina.
SATYA : Istina, istinoljubivost.
SIDDHI : Natprirodne sposobnosti. Moći koje se očituju kada se Šakti popne do pete (grlene) ili šeste ĆAKRE. Kad probuđena evolutivna sila djeluje u međuobrvnom/moždanom centru, yogi je kadar demonstrirati sve čarobnjačke moći.
ŠIVA : Rastvoritelj nečistoća. Jedna od brojnih personifikacija Apsoluta. Jedan od simbola najviše svijesti. Šiva simbolizira statički aspekt KUNDALINI ŠAKTI, a Kundalini Šakti dinamički aspekt Šive odnosno Apsoluta.
SO HAM : »To sam ja«, jedna od MANTRI u VEDANTI.
ŠRADDHA : Povjerenje, samopouzdanje; vjera u put, učitelja, u sebe.
ŠRUTI : Otkrivenja (doslovce: ono što je čuto). Šruti-ji su najviša klasa svetih spisa, uključujući Vede. Niža klasa su smriti-ji (doslovce: sjećanja). Zbirni naziv za svete spise su ŠASTRE.
SUKŠMA : Suptilno, astralno.
ŠUDRA : Radnik, pripadnik kaste koja služi Bogu svojim radom.
SURYA : Sunce.
SURYA NAMASKARA : Pozdrav Suncu.
SUŠUMNA : Centralni energetski meridijan koji se proteže unutar kralježnice. Vidi: NADI.
SUTRA : »Nit«, izreka.
SVADHISTHANA ĆAKRA : Energetski centar u predjelu spolnih organa. Vidi: ĆAKRA.
SVADHYAYA : Čitanje i studij svetih tekstova.
SWADHARMA : Osobna DHARMA. Prava i dužnosti kaste (VARNA) i AŠRAME (životnog stadija, razdoblja u kojem se netko nalazi u životu s obzirom na svoju kronološku dob tj. mladost ili starost).
SWAMI : SANNYASIN koji nije ograničen ni na jednu vjeroispovijest. Gospodar. Koristi se da označi Boga kao ‘Gospodara’; također za spiritualnog učitelja, bilo da je postigao ili nije ma koje više stanje. Može se upotrijebiti i kao izraz poštovanja, a da bi se to naglasilo na kraju dodajemo sufiks JI: SWAMIJI.
T
TAMAS : Tama, neznanje, tromost/inercija.
TAPAS (TAPASYA, TAP) : Toplina, askeza, stroga samodisciplina. Vježbe za savladavanje egoizma i uklanjanje identifikacije s tijelom.
TATTVA : Element, bit, načelo.
TAT TVAM ASI : To si ti : MANTRA u VEDANTI.
TITIKŠA : Izdržljivost, čvrstina, odvažnost.
TRATAKA : Tehnika fokusiranja očiju na neki objekt, mjesto ili točku. Npr. zurenje u centar između obrva s punom pozornošću i bez ikakvih misli. Također postoji i unutrašnja trataka u kojoj se praktičar koncentrira na neki imaginarni entitet.
TURIYA : Sinonim za NIRVIKALPA SAMADHI koji je potpuna budnost u dubokom snu tj. stanje totalne svijesti.
U
UDDHIYANA BANDHA : Tehnika Hatha yoge koja se prakticira za vrijeme zadržavanja daha nakon udaha (ili nakon izdaha) potiskivanjem abdominalnog zida (trbušne stijenke) prema kičmi i istovremeno prema gore kako bi se pojačao uzlazni tok životne energije.
UPANIŠADE : Vidi: VEDANTA.
UPARATI : Odustajanje od želja.
UTPATTI : Stvaranje.
V
VAĆANA : Govor.
VAIRAGYA : Odricanje, nevezanost za svjetovne želje.
VAIŠYA : Pripadnik kaste poljoprivrednika i trgovaca. Njihova je DHARMA skrb za materijalno blagostanje vlastite obitelji i šire zajednice.
VANAPRASTHA : Onaj koji živi povučeno. Treći životni stupanj, stadij (vidi AŠRAMA) kada je bračni par predao svu odgovornost djeci, a zatim se (jedan ili oboje) povuku u osamu radi SADHANE.
VARNA : Kaste. Prirodna sklonost ljudi da se udružuju u grupe u skladu s afinitetima i nivoom svjesnosti. »Jednak sa jednakima.« Prema nivou kreativnosti/sposobnosti razlikujemo četiri staleža: Brahmana (bogoosobe), Kšatriya (ratnici/junaci i oni koji vode tj. upravljaju za opću dobrobit), Vaišya (koji doprinose većinom kroz povećanje materijalnog blagostanja zajednice) i Šudra (oni koji pomažu drugima pretežno fizičkim radom/služenjem).
VASANA : Skrivene želje tj. latentne sklonosti koje imaju tendenciju da se očituju/pokažu. Utisci prošlih percepcija u podsvijesti.
VEDE : Spoznaje vidovitih. Otkrivenja mudrih. Najstarije indijske predaje koje su kasnije dobile formu svetih zapisa.
VEDANTA : Jedan od šest sustava indijske filozofije, posljednja poglavlja VEDA poznata i kao učenja UPANIŠADA.
VIDYA : Znanje, nauk.
VIJNANA : Znanost, učenje.
VIŠNU : Bog kao sveprožimajući održavatelj i zaštitnik univerzuma.
VIŠUDDHA ĆAKRA : Centar pri dnu grla.
VIVEKA : Sposobnost razlučivanja.
VRITTI : Val, vrtnja; u yogi pokreti uma koji smetaju yogiju. Vidi: ĆITTA VRiTTI.
Y
YAMA : Prvi stupanj Aštanga (=osmerostruke) yoge čijih se prvih pet stupnjeva nazivaju Hatha yogom (sjedinjavanjem Sunca i Mjeseca), a vrhovna tri stupnja Samyamom odnosno Raja yogom (kraljevskom yogom). Niyama se sastoji od pet glavnih pravila uzdržavanja: 1) Ne-nasilje proizašlo iz ljubavi prema drugima kao prema samom sebi, 2) Istinoljubivost tj. uzdržavanje od laganja, 3) Ne-krađa tj. ne-skrivanje istine, 4) BRAHMAĆARYA, 5) Nevezanost.
YANTRA : Simbolički geometrijsku crtež.
YOGA : Jedinstvo i načini ostvarivanja Jedinstva. Sjedinjenje ograničenog Ja s neograničenim. Duboka koncentracija ili upijenost/apsorpcija uma u svenadilazeće onostrano. Povezivanje duha/uma s najvišim Ja. S obzirom da um/duh ima četiri osnovne sposobnosti (htjeti, osjećati, misliti, sabrati se) praktičar/aspirant može imati težište (fokus ili naglasak) na nekom od četiri glavna puta:
- Karma yoga tj. put nesebičnog rada. Rad posvećen Bogu, u kojem ne brinemo o rezultatima, sredstvo je približavanja Bogu. Za Karmija (Karma-yogija) cilj je jednako bitan kao i sredstva/načini njegovog ostvarivanja, on radi zbog rada samog.
- Bhakti yoga je put predaje Bogu s ljubavlju. Bhakta (Bhakti-yogi) svoj prirodni osjećaj ljubavi okreće/usmjerava prema Bogu. Bhakti smatra sudbinu od Boga danom i ne odupire joj se. »Neka se Tvoja volja obistini.«
- Raja yoga je kontrola uma kroz mentalnu koncentraciju ili sabranost pozornosti. To je vrlo sistematski i najznanstveniji put ovladavanja umom.
- Jnana yoga je praktična filozofija. Jnani (Jnana-yogi) stalno razlučuje stvarno od relativnog i odbacuje relativno/neistinito tj. nalazi utočište u Istini/Realnosti. Uz pomoć razuma Jnani odbacuje svoje lažno Ja te nadišavši (čak i) sam razum otkriva svoje istinsko Jastvo.
YOGA NIDRA : Yogijska relaksacija odnosno svjesno (budno, lucidno) sanjanje yogija.