Trataka (Koncentracija uz pomoć zurenja bez treptanja)

Trataka (Koncentracija uz pomoć zurenja bez treptanja)2018-06-02T08:49:35+00:00

Trataka (Koncentracija uz pomoć zurenja bez treptanja)

Upute za trataku sa ogledalom i trataku na područje između obrva.
Ovaj tekst je preuzet iz zbirki rukopisa koje je Swami Brahmajnanananda napisao još dok je bio tinejdžer, a s obzirom da to u međuvremenu nije pregledao, vjerojatno ovdje (a i u drugim tekstovima iz OSNOVA YOGE na ovim web stranicama) ima više grešaka i propusta nego npr. u materijalima iz biblioteke Yoga Centra. Slušni ekvivalent zurenju (= trataka, tehnika očiju) je NADA YOGA ili slušanje unutarnjih zvukova, o čemu je Swamiji također pisao još u tinejđerskoj dobi. U to vrijeme je već imao veliko praktično iskustvo.
* * *

Trataka s ogledalom

Na istočnu stranu zida u vašu sobu za meditaciju postavite obično ogledalo. Najbolje je da je ogledalo »nevino« i da služi samo za ovu svrhu. Na sredinu ogledala zalijepite kružić od bijelog papira (ili sjajno-srebrnaste boje) i zalijepite ga pljuvačkom ili bjelanjkom sirovog jajeta. Kružić izrežite tako da ima približno 0,5 cm promjera, a zalijepite ga tako da je visina papirnatog kružića (odnosno ogledala) u razini vaših očiju kad sjedite. Ogledalo treba biti veličine od najmanje 30 x 30 cm. Soba treba da je zamračena i (po mogućnosti) tiha. Jedini izvor svjetla je svijeća s vaše lijeve strane tj. na sjeveru budući da ste okrenuti ka istoku odnosno prema ogledalu. Izvor svjetlosti može biti i iza leđa, ali se ne smije reflektirati u ogledalu jer bi vam odvraćao pažnju od kružića u sredini ogledala. Sjedite i pogledajte svoj lik u ogledalu i vidjet ćete bijeli kružić dvostruko (jer vam je pogled paralelan pa svako oko stvara svoju sliku) i to nešto mutnije jer um izlazi kroz oba oka istovremeno. Vi trebate napraviti upravo obrnuto: Zurite pravo u kružić tako da vam se pogled lijevog i desnog oka ukrštaju kroz kružić i u pozadini vidite svoj lik u ogledalu dvostruko. Sjedite apsolutno nepomični bez treptaja (iako oči peku i suze ) s pogledom fokusiranim na bijeli kružić između očiju vašeg dvostrukog lika u ogledalu; Zbog preklapanja ogledalnih likova vidjet ćete tri oka u ogledalu. Kružić treba da bude u takvom položaju da prekriva zjenicu srednjeg oka. Sjednite na udaljenost do najviše 1 m od ogledala. Bolje je da je ogledalo veće. Donji dio tijela može, ali ne mora biti vidljiv u ogledalu. Dovoljno je da je ogledalo takve veličine da u njemu vidite svoj »portret« ili »bistu«.

Ako je kružić nešto iznad razine očiju vaše dvoslike u ogledalu, možete staviti podmetač, savijenu deku ili nešto slično ispod stražnjice. Veće korekcije nisu potrebne ako ste ispravno postavili ogledalo i pravilno prilijepili kružić u odnosu na vašu visinu takom sjedenja.
Možete početi vježbu sa trajanjem od 5 minuta pa produžavajte sve dok ne postignete vrijeme od 30 min. ili čitav sat pa i duže u toku jedne vježbe. Dakle, produžujete trataku postepeno.
Apsolutna nepomičnost tokom zurenja neophodna je kako biste zaboravili na tijelo. Takva nepomičnost sa fokusiranim pogledom efikasno smiruje um. Veoma brzo možete izgubiti osjećaj za svoje tijelo. Okolina se gubi. Granica između unutrašnjeg i vanjskog se gubi.
Vaše »ja« tj. vaš identitet se gubi i vi se možete preplašiti. Ego ne želi da umre, a kasnije će to požaliti. Znam to po sebi (prema vlastitom iskustvu).

Postoji varijanta tratake gdje sa svoja dva oka promatrate sva oka svog lika u ogledalu (na ogledalu nema papirnatog bijelog kružića kao u predhodnoj verziji). Vaš lik u ogledalu će mijenjati oblike sve dok konačno ne iščezne.

Bez obzira u što zurite (u biljke, živa biča, minerale, maglu, kišu, vodu oblake, daljinu, vatru, sjenke, zvijezde) astralno stanje svijesti će nastupiti i vi ćete biti budni u svijetu snova. To više nije običan san jer će vam Astral biti toliko upečatljiv da će vam se činiti upečatljiviji od ovog stanja svijesti u kom se nalazite kad čitate ovaj tekst.
Kad je vaše tijelo nepomično kao kip, razvija se osjećaj ukrućivanja tijela. Imajte tijelo potpuno opušteno i sasvim mirno, ali ne brinite ako primijetite pojavu automatske ukočenosti.

Instrukcije za trataku su:

  1. SJEDI MIRNO, OSTANI OPUŠTEN
  2. PRESTANI MISLITI (KONCENTRIRAJ SE)

Kad je um rasijan, tokom dana kao i za vrijeme sanjanja, vaše oči se šeću, a tijelo i um su u pokretu. Kad prestanete razmišljati tada nemoguće stvari postaju sasvim moguće.
Um je toliko sposoban i moćan da vas (čak) može učiniti nesposobnim i nemoćnim. Kako? Kroz mišljenje o sebi kao slabom i grješnom, takvim i takvom.
Potrebno je da prekinete mentalni tok; da ukinete mišljenje, interpretiranje; da prestanete razgovarati sa samim sobom. Sa nestankom unutrašnjeg dijaloga (ili bolje – monologa) vi napuštate ovaj svijet ili, drugim riječima, mijenjate stanje svijesti.
Vježba tratake vodi do točke kada misao postaje stvarnost, a stvarnost jeste jedina misao.

Vratimo se na prvobitnu verziju zurenja u ogledalo: Sasvim se saberite na bijeli kružić prilijepljen na zrcala. Mislite tj. gledajte samo u njega.

Isključite svjesnost o bilo čemu drugom. Ne mislite na bilo šta. Imajte namjeru da se stopite s bijelim kružićem. Uđite u bijeli kružić. Budite on. Ali nemojte razmišljati: »Sad imam namjeru, namjeravam… Moram se koncentrirati… Bijeli kružić me upravo povlači ka sebi.« itd. Samo zurite tj. pažljivo gledajte u kružić bez ikakve misli ili želje. Kad god primijetite da se one pojave, odmah prestanite razmišljati.
Zurenje će vam pomoći da utišate (odstranite) misli. Ne trebate se boriti protiv misli niti ih podsticati. Samo zurite i misli će prestati bez da ih aktivno odstranjujete. Umjesto da se uzaludno borite protiv misli fokusirajte pažnju uronivši u kružić.

Možete prije vježbe smiriti um Pranayamom ili na neki drugi način, ali sâm nepomičan položaj tijela i pogled fiksiran na kružić, s vremenom će smiriti um. Također, nemojte prepoznati bijeli kružić kao bijeli kružić. To bi bila interpretacija na osnovu prošlih iskustava. To neizrecivo i neopisivo je nešta (ili ništa) što prvi put vidite i doima se sasvim novim i nepoznatim, a opet tako bliskim i više nego poznatim ukoliko tu misteriju ne razorite svojim umovanjem. Kad je umovanje zaustavljeno – tad se preobličuje u fenomene. Tj. ti fenomeni su samo drugi vid umivanja (Mentalni fenomeni nazivaju se noumeni.). Ne pokušavajte da ih izazovete namjerno niti da ih spriječite. Ne borite se protiv njih, već ostanite koncentrirani ignorirajući fenomene. Npr. na ivicama vidnog polja pojavljuju se fragmenti iz prošlih inkarnacija, dolazi do astralne projekcije i drugih fenomena. Ako se vježba kroz duže razdoblje kontakt s nesvjesnim postaje kontinuiran. Znanje, svakovrsne sposobnosti i čudesne moći znak su poboljšane koncentracije.

Obično ljudi odustanu tik pred samim pragom uspjeha. Oni bježe od krize ili pokušavaju da nađu specijalna rješenja za nju, umjesto da po svaku cijenu prođu kroz krizu (nastavljajući s praksom koja je i izazvala krizu).

Izbjegavajte mjesta gdje se toči alkohol i druženje s ljudima slabog karaktera, ljudima koji puše kao i loše društvo općenito. Ne traćite svoju energiju kroz brbljanje i prežderavanje. Budite entuzijasta koji ne potiskuje svoju energiju pušenjem, opijanjem, ogovaranjem, prejedanjem i seksualnim aktivnostima. Uzdržite se od seksa fizički i u mislima jer ćete na taj način ubrzati razvoj vidovitosti i biti sigurni od raznih ovozemaljskih i astralnih opasnosti, uključujući moguće ludilo zbog svega onoga što možete ugledati otvorenim trećim okom.

Čuvajte u potpunoj trajnosti rezultate svog vježbanja. Ne pričajte drugima o svom napretku niti upotrijebite moći.

Ne pretrpavajte svoj raspored (dnevnim program) različitim tehnikama. Ako se lakše koncentrirate na zvuk, tada ćete brže rezultate postići kroz NADA YOGU. Do Nirvikalpa Samadhi-ja.

Možete sa odlučiti za TRATAKU na sliku sveca ili bogorealiziranog Yogi-ja. Ili izaberite neki cvijet iili neki simbol savršenstva, a onda radite s tim dok se ne pojave rezultati tj. dok ne steknete koncentraciju i Jedinstvo.
Kada meditirate na sliku Gurua, kip (idol), Mandalu, Yantru (mistični dijagram) i sl. smatrajte da je to jedno od obličja jedinoga Boga. To na neki način i jest Bog (jer ne postoji ništa osim Boga, a i nepostojanje je također taj isti Bog). Pauk stvara mrežu iz vlastite supstancije.
Takvo je i »stvaranje« Univerzuma (tj. maifestiranje Boga) iz bezobličnog Boga.

Još jedan primjer:

Uzmite malu baterijsku lampu i obavijte je materijalom nepropusnim za svjetlost. Izbušite jednu rupu tako da propušta tanki mlaz svjetlosti. Postavite izvor svjetla ispred vas i fiksirajte tu svjetlosnu točkicu u nekoj od asana za meditaciju ili ležeći na krevetu u shavasani. Bez obzira da li je objekt vaše koncentracije vrh nosa, centar između obrva, plamen svijeće, kristalna kugla, praznina ili bilo šta drugo; Trebate se sabrati ponovo i ponovo svaki put kad vam pažnja odluta, sve dok se um ne smiri.
Važno je da ne trepćete. Pečenje i suzenje očiju ne treba da vas zabrinjavaju. To su pojave prolaznog karaktera. Kako vježbanje napreduje ti problemi nestaju sami od sebe. Očni mišići treba da budu opušteni. (Kao uostalom i čitavo tijelo).
U početku može osjetiti jaku nelagodnost (suzenje, bol u čelu) i neodoljivu potrebu da trepnete. U tom slučaju učinite to svjesno, kako bi odmorili oči, ali nastojte da to činite što rjeđe.

Trataka na područje između obrva (ANTAR trataka)

Mirnog uma i stabilnog tijela zadržite svoju svjesnost između obrva. Pokušajte da vidite malu zvijezdu, a ako je ne vidite pokušajte je zamisliti.
Ako imaginarna zvjezdica splasne (tj. ako vam pažnja odluta) zamislite je ponovno. Kako napredujete, postepeno će prekidi koncentracije biti sve rjeđi i rjeđi.
Nakon dužeg vježbanja, unutrašnja zvijezda se spontano pojavljuje. Prije ove tratake možete liznuti jagodicu prsta i dotaći centar između obrva. Možda će vam taj trik olakšati fokusiranje svjesnosti na treće oko. Tratakom razvijate svijestno trećeg oka.

Drugi način za antara trataku je da zatvorite oči i koncentrirate se na mjesto između obrva (bhrumadhya drishti) ili na srčani centar i pokušate osjetiti da sve vidite. U slučaju usmjeravanja pogleda između obrva može se osjetiti glavobolja i nepostojanost pogleda . Te će smetnje nestati nakon nekoliko dana redovitog vježbanja.

Sadhake koji su koleričnog temperamenta (žučljive naravi) ili imaju zamućenje leća te svi oni čiji je nervni sistem nadražen, čija su čula suviše stimulirana – ne smiju raditi vanjsku (bahya) trataku već samo unutrašnju (antara).

Sve prakse Yoge imaju svoje medicinske indikacije i kontraindikacija. Stoga će biti najbolje da se konzultirate sa liječnikom.

  • Princip tratake je transcendiranje simbola kroz simbol. Koncentracija potrebna za to ne iziskuje napet um niti fizički napor. Treba da voljno postignete jednousmjeren tok pažnje kao kad činite nešto ugodno i jako zanimljivo što potpuno apsorbira vaš um. Ako gledate neki lijep film ili čitate zanimljivu knjigu osjećate se ugodno. Kad moći vašeg uma budu koncentrirane (poput laserskog snopa) u jednu točku, otkrit ćete daleko veće blaženstvo. Tzv. Animisha-yoga (pogled bez treptanja) poznata i kao shiva-yoga, Prachina-Yoga i Piyusha-yoga, također je trataka. U slučaju Animisha-yoge zuri se u tzv. shivalingam ili ishtalingam (predmet od laganog kamena premazan plavocrnom tj. indigo-pastom, nepravilnog i točno definiranog oblika, površine sjajne poput zrcala).
  • Smatra se da trataku ne bi smjele raditi osobe koje boluju od sifilisa (lues), gonoreje (triper, kapavac), koje su sklone emocionalnim reakcijama (ljutnja, tjeskoba itd.), koje čitaju uzbudljiva (opscena) štiva, koje rade na jakom suncu, koje boluju od bolesti žući ili imaju povišenu temperaturu ili hiperaciditet. Ovo se odnosi na trataku općenito.
  • Vidljivo je da će osobe koje nisu utemeljene u principima yame i niyame doživjeti neuspjeh. Pušači uopće ne bi smjeli raditi trataku, a naročito ne trataku na Sunce. Čak i zdrave osobe koje zure u podnevno Sunce u punom sjaju mogu dobiti konjuktivitis i oštetiti svoj vid. Ljudi koji borave u zadimljenim prostorijama žale se na peckanje, bockanje i osjećaj suvoće i stranog tijela u očima što su subjektivni simptomi kod conjnctivitis shronica catarrhalis-a, što je lat. termin za kroničnu upalu spojnice (tanke sluzinice koja pokriva bjeloočicu i donju stranu vjeđa). Ukoliko netko ipak želi izvoditi trataku na Sunce neka usmjeri pogled na »crvenu loptu« na horizontu prije izlaska Sunca i pojave prvih zraka (dakle rano ujutro) ili na »užarenu kuglu« pri zalasku. Također, možete fiksirati pogled u sunčev odraz na vodi. Savršena koncentracija zatvara sve ventile kroz koje se energija gubi. Tada se Kundalini Šakti diže kroz središnji energetski meridijan poput žive u termometru, sve dok se termometar ne rasprsne. Nadhi-ji kroz koje protiče Prana su poput električnih vodiča kroz koje protiče el. struja. Elektricitet je sveprožimajući, ali je koncentriran u dinamu. Takav dinamo odnosno generator nervnih struja u čovjeku je Muladhara chakra. U odnosu na fizičko tijelo možemo je locirati u oblasti perineuma (između skotuma i anusa) odnosno u oblasti cervixa maternice kod žene. K.Š. treba podići iz Muladhare kroz Sushumna Nadi (koji na fizičkoj razini korespondira s centralnim kanalom kičmene moždine). Ovo rasprskavanje termometra je simbolika za ulazak K.Š. u Sahasraru. To je Samadhi. Sahasrara nije Chakra i na nivou krunskog centra (Sahasrare) ne postoji ego koji bi brojao simboličke latice tzv. tisućulisnog lotosa.
  • Vi ste posjedovani od onog što posjedujete.
  • Vi ne posjedujete ništa. Sve je Božje. Sve je Bog. No, ako realizirate Tko vi zaista jeste – sve je Vaše. Sve ste Vi. Budući da sve jeste Vi sami — Vi ne posjedujete ništa jer nema ničeg osim Vas. Apsolut ili ono što Vi stvarno jeste ne može se ugroziti Ono što je nerealno ionako ne postoji.
  • Ako spoznate Sebe zaista ste spoznali (cijeli) Svemir. Stoga je direktno iskustvo Istine (prosvjetljenje) na koan »Tko sam ja?« identično direktnom iskustvu Univerzuma. Kada imate namjeru da prepoznate istinskog Sebe — Vi ustvari imate namjeru da budete To što jeste, tj. da budete duša Univerzuma. Koan »Tko sam ja« ekvivalentan je koanu »Što je Univerzum«. O Jastvu (Atman) se ne može misliti. Jastvo se ne može posjedovati, ne može se doživjeti kroz čula upravo stoga što ste to Vi (i nema niti praznine niti bilo čega unutar i/ili izvan Vas). Kad biste doživljeli sebe izvan [ili/unutar] sebe tada to ne biste bili Vi baš kao što oko ne može vidjeti sebe nego samo svoj odraz u zrcalu.