Pranayama

Pranayama2018-07-23T15:28:28+00:00

Pranayama

Tehnika disanja, savršena mentalna i fizička vježba. Pravila u praksi pranayame.

UVOD U PRANAYAMU

Pranayama ili tehnika disanja, je tehnika usvojena i usavršena od Yogija u cilju razumijevanja tajni Prane (kozmička životna energija ili Kundalini Šakti), njenih mnogostrukih funkcija u tijelu i umu, da bi je se tako uvelo u prolaz Sushumna Nadi-a da dosegne Sahasraru (tjemena ćakra) i da se tako postigne konačno razriješenje zagonetke života. Usavršavanjem ovih tehnika disanja yogiji su uspjeli da postignu takve rezultate koji bi se mnogim neupućenima u tajne disanja činili prilično nevjerojatnima. Poznato je da neki yogini uspijevaju da zaustave disanje, rad srca ili da svjesno spriječe osjećaj bola. Takve vještine se postižu poznavanjem živčanog sustava u detalje i dugotrajnim vježbama do potpunog ovladavanja procesom disanja.

Pranayama je znanstvena dokazano, savršena mentalna i fizička vježba. U vježbama disanja, dijafragma i abdominalni mišići kontroliranim pokretima i naizmjeničnim stiskanjem/opuštanjem(mišići abdomena) i spuštanjem/podizanjem(dijafragma) dobivaju dobru vježbu. Srce, pluća, probavni organi kao što je želudac, jetra, pluća, bubrezi, endokrini sustav i živčane strukture kao što su mozak, leđna moždina, kičmeni živci i simpatetični živci, svi dobivaju blagu masažu i pomlađujuću vježbu. Nijedna druga fizička vježba se ne može usporediti sa pranayamom. Ona pomaže ujednačavanje cirkulacije krvi i živčanih struja u različite dijelove tijela.

Važnu ulogu odnosno osnovicu pranayame čine Puraka (udisaj), Kumbhaka (zadržavanje) i Rechaka (izdisanje). Čovjek koji redovno prakticira pranayamu ima dobar apetit, dobru snagu i energiju, zdravlje, vedro lice, blistave oči, svježe pamćenje i dobru koncentraciju uma. Redovna i sustavna praksa pranayame uklanja mnoge kronične bolesti i bolove, dovodi do čistoće tijela, Nadi-a (živaca) i uma. Tako sva tkiva i živci dobivaju pravilnu opskrbu krvi i kisika, i to osigurava pravilnu opskrbu živčane energije za različite funkcije tijela, tjelesne organe i umne funkcije.

PRAVILA U PRAKSI PRANAYAME

  • Mjesto za izvođenje pranayame treba biti tiho, čisto, suho i slobodno od dima, muha i drugih uznemirujućih stvari. Ako je mjesto prakse neka soba treba biti zračna i dobro provjetrena.
  • Izbjegavajte nečistu, neuravnoteženu, teško probavljivu i neprikladno kuhanu hranu. Pranayama se izvodi praznog želuca. Ljudi koji rednovno prakticiraju pranayamu trebaju uzimati lako probavljivu hranu svaka 3-4 sata. To je stoga što pranayama rasplamsava probavnu vatru koja će izjesti tijelo i pospješiti razne bolesti ako je ne zaposlite hranom. Neke tehnike pranayame djeluju YANG-izirajuće pa će Yogi imati veću potrebu da uzima više YIN hrane kao med, voće ili mlijeko.
  • Praksu treba raditi svakodnevno, redovno i sustavno.
  • Usta, zubi, jezik, grlo i nosnice moraju biti čisti i prohodni prije vježbe.
  • Pranayamu uvijek treba raditi u nekom od sjedećih položaja (Padmasana, Siddhasana itd.).
  • Početnicima se ne preporuča da dnevno u komadu rade više od 3 min. jer će to podići previše toksina.
  • Odjeća treba biti ugodna i prostrana.
  • Nakon pranayame uzeti odmor od 10-15 minuta prije nego se počne sa bilo kakvim poslom.
  • Žene trebaju prestati raditi pranayamu tokom trudnoće i za pet dana tokom menstruacije.
  • Za dobivanje maksimuma koristi iz vježbi pranayame potrebno je regulirati seksualni život i spriječiti svako nepotrebno rasipanje seksualne energije.

OSNOVNE VJEŽBE PRANAYAME

Standardno yogičko disanje
Anuloma Viloma (Naizmjenično nosno disanje)
Ujjayi (Pobjedonosno disanje)