Yoga Centar

    Home | Publikacije | Biblioteka | Rječnik | Linkovi | Kontakt i upisi

OSNOVE YOGE
ENERGIZIRAJUĆE DISANJE
Standardno yogičko disanje
Naizmjenično nosno disanje
Ujjayi pranayama
Pranayama sublimiranja seksualne energije
Sat Kriya
Meditacija na spontano disanje
Osobno iskustvo sa seanse Rebirthinga
Jala Neti
Dodatni tekstovi
OZDRAVLJENJE
KOMUNIKACIJA
RAD ODRŽAVAN U YOGA CENTRU

Anuloma viloma pranayama

ili naizmjenično nosno disanje


Sjednite u udoban položaj uspravne kičme. Budite onoliko opušteni koliko (vam) je to moguće, ali ne dozvolite da vam leđa klonu. I u svakodnevnom životu izbjegavajte dugotrajno sjedenje pogrbljenih leđa. Naprotiv, usvojite naviku da čitate, pišete itd. uspravne kičme jer to olakšava energetske tokove povezane s entuzijazmom i plemenitim idejama i olakšava postizanje nepomućenosti postojanja/bivanja.

Najprije skroz izdahnite, a zatim započnite sa naizmjeničnim nosnim disanjem (ANULOMA VILOMA PRANAYAMA) i izvedite barem 7 uzastopnih ciklusa takvog disanja. Jedan ciklus se sastoji od udisanja kroz lijevu nosnicu, zadržavanja daha nakon udaha kroz lijevu nosnicu, izdisanja kroz desnu nosnicu, udisanja kroz desnu nosnicu, zadržavanja daha nakon udaha kroz desnu nosnicu i izdisanja kroz lijevu nosnicu. Nakon izdisanja kroz lijevu nosnicu odmah započnite sljedeći ciklus udišući kroz istu (lijevu) nosnicu. Dišite polako i duboko (ali bez forsiranja) onim ritmom koji vam je udoban/ugodan. Vaša pozornost treba biti na disanju. Dakle, činite to sasvim svjesno.

Možete nastaviti s ovakvim disanjem onoliko dugo koliko želite. Međutim, ako ste početnik preporučljivo je da prilikom prve seanse (vježbanja) ne prakticirate dulje od 7 minuta. Ako osjetite želju da produljite trajanje svake pojedine seanse, učinite to postepeno.

Korisno je sa steknete naviku svakodnevnog vježbanja svjesnog disanja, ponavljanja Mokša-mantre itd., da bi se pročistili i podigli svoj opći energetski nivo. Mnogo sadhane (spiritualne prakse) samo jedan dan u tjednu ili jedino preko vikenda, ne može sasvim nadoknaditi odsustvo sadhane tijekom preostalih dana. U redu je da povremeno vježbate više nego obično, ako je to dopuna svakodnevnom (rutinskom) vježbanju. Inače, udarni (probojni, intenzivni) treninzi bilo koje vrste mogu biti opasni za one koji se nisu sustavno/sistematski pripremali, korak po korak.

Za vrijeme vježbanja naizmjeničnog nosnog disanja (anuloma viloma pranayama) lijeva ruka je položena na lijevom koljenu. Ako želite, možete lijevom rukom oblikovati neku Mudru (npr. Jnana mudru ili Ćin mudru, koja se izvodi sastavljanjem jagodice palca s vrhom kažiprsta tj. isto kao i Jnana mudra, ali je dlan šake okrenut prema uvis, a ne nadolje kao kod Jnana mudre) ili energetski pečat.

Desnom rukom regulirate protok daha kroz nosnice:
Jagodicom desnog palca vršite pritisak na desno nosno krilo dok udišete kroz lijevu nosnicu, a prstenjakom desne ruke (ili sastavljenim jagodicama desnog prstenjaka i malog prsta) pritišćete lijevo nosno krilo (i tako onemogućavate prolaz/izlaženje zraka kroz lijevu nosnicu) za vrijeme izdisaja kroz desnu nosnicu. Jagodicom prstenjaka desne ruke pritišćete lijevu nosnicu (nosno krilo) tijekom udaha kroz desnu nosnicu, a jagodicom palca iste šake pritišćete desnu nosnicu kad izdišete kroz lijevu. Osim udisaja (puraka) i izdisaja (rećaka) ciklus obično sadrži i zadržavanje daha (kumbhaka) nakon udaha ili/i nakon izdaha. Za vrijeme zadržavanja daha u plućima možete, ako želite, zatvoriti obje nosnice (lijevu prstenjakom desne šake, a desnu jagodicom desnog palca) da bi bili sigurni da vam dah ne bježi van. Čim se pojave prvi znaci sklonosti da ispustite dah, učinite to polako i bez zaleta. Nemojte izdahnuti naglo i istrzano nego ravnomjerno i usporeno. Spojene/poravnate jagodice srednjeg prsta i kažiprsta dodiruju centar između obrva. (Također, postoji varijanta u kojoj su srednji prst i kažiprst savijeni prema dlanu umjesto da dodiruju međuobrvni centar.) Jagodica desnog palca s desne strane, te jagodica prstenjaka s lijeve strane, lagano dodiruju kožu nosa (iznad masnog tkiva s jedne odnosno druge bočne strane nosa) čak i kad je lijeva ili desna nosnica otvorena dok (vi) udišete kroz nju, tj. nema potrebe da odmičete prste od nosnih krila.

Opisani položaj desne ruke poznat je kao NASAGRA MUDRA i koristi se u onim tehnikama pranayame u kojima se treba zatvoriti jedna nosnica da bi se udahnulo/izdahnulo kroz suprotnu. Tijekom izvođenja nosne (nasagra) mudre lakat desne ruke nije odmaknut od tijela nego je blizu i donekle ispred grudnog koša, a podlaktica stoji gotovo (ali ne sasvim) vertikalno.

(Praktično) iskustvo i (racionalna) logika mi govore da je, ako se koristi samo jedna ruka, bolje koristiti samo desnu. Dio razloga/objašnjenja je sadržan u činjenici da se pri korištenju desne šake za nasagra mudru, domali prst (prstenjak korespondira sa Suncem) dovodi u kontakt sa lijevim nosnim krilom i s nosnicom koja je podudarna s principom Mjeseca (=YIN).

(Vjerojatno je da bi za osobe koje imaju situs viscerus inversus (inverzni položaj organa: jetra je na lijevoj strani, umjesto na desnoj, slezena je na desnoj; vrh srca je usmjeren ulijevo, itd.) bilo bolje da obrnu upute, ali to ne vrijedi i za ljevake. Tako, ako je rečeno da se unutrašnji zvukovi, pri pokušaju meditiranja na njih, slušaju desnim uhom (tzv. NADA YOGA), to vrijedi i za ljevoruke osobe! Inverzni položaj organa je tako rijedak da sam ja u svojoj medicinskoj praksi susreo samo jednu takvu osobu, a većina liječnika nikad nije naišla na takav slučaj.)

Praktičari koji provode mnogo vremena u takvim vrstama pranayame koje zahtijevaju nasagra mudru, ponekad podupiru desnu ruku koristeći se maramom zavezanom oko vrata. Od svoje 14. godine ovog utjelovljenja pa sve do 30. godine prakticirao sam napredne tehnike pranayame (s vrlo sporim ritmom i vrlo dugotrajnim zadržavanjem daha nakon udaha) ponekad i satima, (redovito) iz dana u dan i nisam osjećao potrebu za takvim pomagalima (kao što je marama) jer nisam obraćao pažnju na zamor ruke, ako ga je uopće bilo. Doduše, ja bi za vrijeme zadržavanja daha obje ruke držao položene na koljena, tj. ničim nisam pritiskao nosna krila.

Ponekad sam, bez posebnog razloga, prakticirao nasagra mudru lijevom rukom. Motivirala me moja sklonost ka poboljšanju tzv. ambidekstrije tj. podjednakom uvježbavanju i desne i lijeve ruke u pisanju i drugim vještinama. Motiv koji je bio u osnovi moje motiviranosti za razvijanje/usavršavanje ambidekstrije, bila je čežnja/težnja za Savršenstvom tj. Bogom.

Swami Brahmajnanananda


Napomena: Precizne te individualno prilagođene upute za izvođenje vježbi disanja možete dobiti u osobnom kontaktu s instruktorima Yoga Centra ili na posebnim tečajevima Swamija Brahmajnananande.

Vrh stranice